Faalangst pakken we samen aan

Faalangst, dat is toch alleen voor heel onzekere typetjes? Onzin! Iedereen heeft faalangst. Het is niets om je voor te schamen. Alleen heeft de één er meer last van dan de ander.

Faalangst betekent dat leerlingen zoveel spanning voelen dat ze onderpresteren. Daar willen we als school wat aan doen, omdat we het heel belangrijk vinden dat elke leerling het niveau haalt dat echt bij hem of haar past.

De training richt zich op faalangst op school. We gaan aan de slag met schoolse situaties, zoals het maken of terugkrijgen van proefwerken, spreekbeurten houden en misschien zelfs wel conflicten met klasgenoten of docenten.   

De aanpak bestaat uit acht trainingen. Bij de laatste keer nodigen we ook de ouders uit, zodat die kunnen zien wat we zoal geleerd hebben.

Om te bepalen of een leerling in aanmerking komt voor de FR-training, wordt er eerst een test afgenomen. De leerling kan zichzelf hiervoor opgeven, maar ook de mentor kan het doen, eventueel in overleg met de ouder(s) of collega’s. Na de test volgt er een gesprek waarin de trainer en de leerling samen bepalen of de FR-training echt zinvol is.

sergedewekker

Dhr. Serge de Wekker, faalangstreductietraining